Πρεμιέρα με ελλείψεις, όπως όλα δείχνουν, θα κάνει την Παρασκευή η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης, το οποίο θα πωλείται σε τιμή κατά 30% υψηλότερη σε σχέση με πέρυσι.
Κατά τη χθεσινή συνάντηση του υφυπουργού Οικονομικών Δ. Κουσελά με αντιπροσώπους από την Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος δεν επήλθε συμφωνία και οι τελευταίοι δηλώνουν πως εμμένουν στην απόφασή τους για αποχή από τη διάθεση του πετρελαίου. «Δεν μας ικανοποιεί η δέσμευση του υφυπουργού Οικονομικών ότι θα μας επιστρέφεται έπειτα από δύο ημέρες η διαφορά του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, κάτι τέτοιο δεν κατοχυρώνεται ούτε από τον νόμο ούτε από την ικανότητα των υπηρεσιών του υπουργείου», λένε χαρακτηριστικά οι βενζινοπώλες. Και εξηγούν ότι το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι η διασταύρωση των αγορών γίνεται όχι με τα τιμολόγια που αποστέλλουν οι βενζινοπώλες, αλλά με εκείνα που στέλνουν οι εταιρείες, οι οποίες συχνά καθυστερούν να το κάνουν.
Σύμφωνα πάντως με τις πληροφορίες, δεν αποκλείεται σήμερα να γίνει και νέα συνάντηση, ενώ κύκλοι του υπουργείου Ανταγωνιστικότητας υποστήριζαν χθες πως οι βενζινοπώλες καλύπτουν μόνο το 20% της διανομής πετρελαίου θέρμανσης και σημειώνουν πως ακόμη και αν δεν συμμετάσχουν τελικά στη διάθεσή του, δεν θα προκληθούν σοβαρές ελλείψεις, αφού τα όποια κενά θα καλυφθούν από τους μεταπωλητές και τα βυτιοφόρα των εταιρειών.
Στα 67 λεπτά το λίτρο
Μετά μάλιστα τη συνάντησή τους με τον γενικό γραμματέα Εμπορίου Στ. Κομνηνό, οι εκπρόσωποι των συνδέσμων εμπόρων υγρών καυσίμων Αττικής και Θεσσαλονίκης δεσμεύθηκαν ότι η τιμή διάθεσης του πετρελαίου θα κινηθεί περίπου στα 67 λεπτά το λίτρο. Πρόκειται για αύξηση γύρω στο 30% σε σχέση με πέρυσι, όπως έγραψαν χθες «ΤΑ ΝΕΑ».
Την εκτίμηση ότι το πετρέλαιο θέρμανσης θα είναι ανατιμημένο κατά 30% από πέρυσι έκανε χθες και ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικά Καύσιμα (πρώην ΒΡ, θυγατρική των ΕΛΠΕ) Σωτήρης Χριστογιάννης, ο οποίος υπολογίζει ότι θα κάνει πρεμιέρα με τιμή γύρω στα 70 λεπτά το λίτρο.
ΚΥΚΛΟΙ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ
Ανταγωνιστικότητας υποστήριζαν χθες πως τα κενά θα καλυφθούν από τους μεταπωλητές και τα βυτιοφόρα των εταιρειών
Οργιάζει το λαθρεμπόριο- στο 15,6% η βουτιά της κατανάλωσης
ΛΑΘΡΕΜΠΟΡΙΟ που γίνεται εδώ και μήνες με εικονικές εξαγωγές φορτίων στη Βουλγαρία χωρίς η Πολιτεία να αναλαμβάνει δράση, πειρατεία από αμφίβολης ποιότητας εταιρείες εις βάρος άλλων υγιών, πρατηριούχοι που συλλαμβάνονται να πωλούν με «πειραγμένες» αντλίες, αλλά δεν τους αφαιρείται η άδεια λειτουργίας και άλλοι που συλλαμβάνονται για νοθεία, αλλά καθυστερούν να τους επιβληθούν ποινές.
Ετσι περιέγραψε την κατάσταση της ελληνικής αγοράς καυσίμων ο διευθύνων σύμβουλος των Ελληνικών Πετρελαίων Γιάννης Κωστόπουλος σε χθεσινές δηλώσεις του, αφήνοντας σαφείς αιχμές για έλλειψη πολιτικής βούλησης εκ μέρους της Πολιτείας. «Ακούμε και διαβάζουμε εδώ και μήνες για λαθραίες εξαγωγές καύσιμων προς τη Βουλγαρία, δεν είναι δυνατόν η Πολιτεία να μην κάνει τίποτα. Πόσο καιρό θα επιτρέπεται να συμβαίνει αυτό, να χάνει εκατοντάδες εκατ. ευρώ φορολογητέας ύλης;» διερωτήθηκε ο κ. Κωστόπουλος.
«Ούτε στην Ουγγαρία»
Τη μείωση της κατανάλωσης λόγω της κρίσης και της αύξησης των φόρων τη χαρακτήρισε πρωτόγνωρη, λέγοντας ότι «ούτε στην Ουγγαρία δεν συνέβη κάτι τέτοιο» (αυτή η χώρα επίσης εντάχθηκε σε μηχανισμό στήριξης του ΔΝΤ). Το α΄ εξάμηνο του έτους η κατανάλωση έπεσε 15,6% στο σύνολο της αγοράς καυσίμων, ενώ στις βενζίνες κυμάνθηκε σε 10%- 11%. Παρότι πάντως η τελική τιμή αντλίας έχει γίνει η δεύτερη ακριβότερη της Ευρώπης, η τιμή προ φόρων παραμένει χαμηλότερη έναντι αυτών σε άλλες μεσογειακές χώρες μέλη της Ε.Ε.- Ισπανία, Ιταλία, Πορτογαλία, που έχουν παρόμοια χαρακτηριστικά με τη δική μας αγορά.
«Το μόνο για το οποίο μπορεί σήμερα να είναι κανείς βέβαιος, είναι πως δεν μπορεί να υπάρχει καμία βεβαιότητα για τους επόμενους 12 - 18 μήνες», ανέφερε χαρακτηριστικά για τις προοπτικές της αγοράς ο πρόεδρος των ΕΛΠΕ Τάσος Γιαννίτσης, ο οποίος χαρακτήρισε ορόσημο για τον όμιλο την ολοκλήρωση της επένδυσης στην Ελευσίνα στα τέλη του έτους.
Σχετικά με τον υπερεπαγγελματισμό των πρατηριούχων, ο κ. Κωστόπουλος είπε ότι «μέχρι πριν από λίγα χρόνια άνοιγαν πρατήρια και στα πιο μικρά χωριά, τα οποία τώρα θα έχουν πρόβλημα» και παρέθεσε στοιχεία που δείχνουν ότι στην Ελλάδα αναλογούν 481 αυτοκίνητα ανά πρατήριο, έναντι 1.063 στην Ιρλανδία, 1.461 στην Αυστρία, 2.264 στην Πορτογαλία και 2.994 στη Γερμανία.
Επιφυλάξεις για τον Αστακό
Σοβαρές επιφυλάξεις διατηρεί η διοίκηση των ΕΛΠΕ για την επένδυση του Κατάρ στον Αστακό, τη δημιουργία μονάδας ηλεκτρισμού. Κατ΄ αρχάς εκφράζονται φόβοι ότι το Κατάρ θα επιδιώξει να σπάσει τις ούτως ή άλλες χαμηλές διεθνείς τιμές του καυσίμου LΡG, κάνοντας dumping. Επομένως θα ανακύψουν προβλήματα ανταγωνισμού για τις μονάδες ηλεκτρισμού των ιδιωτών, οι οποίες λειτουργούν με το φυσικό αέριο που είναι ακριβότερο. Η διοίκηση των ΕΛΠΕ διατύπωσε την απορία γιατί η κυβέρνηση προωθεί τη συγκεκριμένη επένδυση, όταν μάλιστα γίνεται συζήτηση για το LΡG αν είναι ασφαλές ως καύσιμο. «Είμαστε υπέρ των επενδύσεων γενικά. Ωστόσο, στο ειδικότερο θέμα πιθανόν να προκύψουν ζητήματα τόσο ανταγωνισμού όσο και ασφάλειας», τόνισε ο κ. Κωστόπουλος. «Δεν είναι τυχαίο ότι πουθενά στην Ευρώπη δεν υπάρχει μεγάλη μονάδα ηλεκτρισμού με καύσιμο το LΡG», ανέφερε από την πλευρά του το εκτελεστικό μέλος του ομίλου των ΕΛΠΕ, Θ. Βάρδας. «Γιατί να κάνουμε μια μονάδα ηλεκτρισμού στην Ελλάδα που θα εξάγει το 70% του ρεύματος στην Ιταλία, αντί να γίνει στη γείτονα ώστε να αποφευχθεί το τεράστιο κόστος του υποβρύχιου καλωδίου; Γιατί να γίνει με καύσιμο το LΡG, για το οποίο υπάρχουν αμφιβολίες για την ασφάλειά του; Επειδή μόνο και μόνο περισσεύει στους Καταριανούς, που το διαθέτουν άφθονο και θέλουν να το εξάγουν;», διερωτήθηκε ο κ. Βάρδας.
Και τα ΕΛΠΕ στο παιχνίδι για την ΕΠΑ Αττικής
Ειδικά για το φυσικό αέριο, ο κ. Κωστόπουλος αποκάλυψε ότι ο όμιλος θα καταθέσει «είτε ως Ελληνικά Πετρέλαια είτε ως Εlpedison, μη δεσμευτική προσφορά για το 49% και το μάνατζμεντ της ΕΠΑ Αττικής». Υπενθυμίζεται πως έχει ήδη εκδηλωθεί ενδιαφέρον για το μειοψηφικό ποσοστό της εταιρείας παροχής αερίου από την κοινή εταιρεία των ομίλων Μυτιληναίος και Μotor Οil, Μ+Μ Gas.
NEA
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου