Blogger


''Σε μερικούς ανθρώπους έρχεται μια μέρα που πρέπει το μεγάλο ΝΑΙ η το μεγάλο ΟΧΙ να πούνε''
Καβάφης


«Όταν μου πειράξουν την πατρίδα και τη θρησκεία μου, θα μιλήσω, θα’ νεργήσω κι’ ό,τι θέλουν ας μου κάνουν»
(Μακρυγιάννης)


10 Φεβ 2011

Νέο νομοθετικό πλαίσιο για τα δημόσια έργα

 
Με νέο σχέδιο νόμου, το οποίο παρουσίασε ο υπουργός Υποδομών, Δημήτρης Ρέππας, αλλάζουν τα δεδομένα στη διεξαγωγή δημόσιων έργων

Με ρυθμίσεις για «δανεικούς» υπαλλήλους ως και εννέα χρόνια, από και προς τους εποπτευόμενους φορείς του υπουργείου Υποδομών και κατά παρέκκλιση άσκηση πολεοδομικής πολιτικής για τα έργα του σιδηροδρόμου και των συγκοινωνιακών φορέων, συνοδεύεται το νομοσχέδιο για την δημιουργία της Αρχής Ελέγχου Μελετών και Έργων, που παρουσίασε την Τετάρτη ο υπουργός Υποδομών, κ. Δημήτρης Ρέππας.
Το σχέδιο νόμου, το οποίο φέρει το όνομα «Μεταρρύθμιση του Συστήματος Ανάθεσης και Εκτέλεσης Συμβάσεων Μελετών και Δημοσίων Έργων και την Ίδρυση Αρχής Ελέγχου Μελετών και Έργων»
καλείται να αντιμετωπίσει τις παραδοσιακές παθογένειες στο χώρο των μελετών και των δημόσιων έργων.
Αλλαγές στις μελέτες Ειδικότερα, σε ότι αφορά τις μελέτες, αναδιαρθρώνονται οι κατηγορίες των μελετητών σε 41 και θεσπίζονται τέσσερις γενικές κατηγορίες μελετών (κτιριακές, λιμανικές, υδραυλικές και συγκοινωνιακές), ώστε να συμπράττουν πολλά μελετητικά γραφεία από κοινού.

Επίσης, οι διαδικασίες ανάθεσης δε θα γίνονται από τριμελείς επιτροπές, αλλά από πενταμελείς, με τη συμμετοχή πιστοποιημένων μηχανικών του δημοσίου, ενώ θεσπίζεται η συμμετοχή κατασκευαστή στην ομάδα του μελετητή, αλλά και το αντίστροφο.
Ακόμη, δίνεται βάρος στον ποιοτικό έλεγχο, ενώ μπαίνει φραγμός στις απ’ ευθείας αναθέσεις, καθώς το έργο θα δίδεται με κλήρωση ανάμεσα στους ενδιαφερομένους.

Επιπροσθέτως, καταργείται το ανώτατο πλαφόν του 20% στην έκπτωση των μελετών, ενώ οι προσφορές άνω των 300.000 ευρώ θα ανατίθενται με κριτήριο την τεχνική αξιολόγηση (κατά 70%) και την οικονομική προσφορά (κατά 30%).
Στα δύο τα δημόσια έργα Σε ότι αφορά τα έργα, θα γίνονται πλέον δύο ξεχωριστές δημοπρατήσεις. Η πρώτη θα ασχολείται με το πρόδρομο στάδιο (αδειοδοτήσεις, απαλλοτριώσεις, κτλ) και ο διαγωνισμός για την κατασκευή θα γίνεται στη συνέχεια.

Στους διαγωνισμούς προϋπολογισμού άνω των πέντε εκατ. ευρώ, αντί του κριτηρίου της χαμηλότερης τιμής, θα λαμβάνονται υπόψιν οι προσφορές με έκπτωση στο χρόνο κατασκευής, με έκπτωση στην τιμή, αλλά και με αρνητική έκπτωση, δηλαδή με επιμήκυνση της εγγύησης ποιότητας του έργου. Για τα κριτήρια θα εφαρμόζεται νέος μαθηματικός τύπος, όμως το βάρος θα παραμένει στην οικονομική προσφορά.
Επίσης, για το διαγωνισμό κάθε έργου θα γίνεται δημόσια διαβούλευση, αλλά και ο λεγόμενος ανταγωνιστικός διάλογος, που θα διεξάγεται μεταξύ των «διεκδικητών». Το νομοσχέδιο προβλέπει, ακόμη, βαριές «καμπάνες» για αθέμιτες μεθόδους, ενώ θεσπίζει και σχετικό «Σύμφωνο Ακεραιότητας».
Ακόμη, τα έργα με ποσοστά εκπτώσεων άνω του 12% αυτόματα θα ανήκουν σε ειδική κατηγορία και θα παρακολουθούνται από την θεσπιζόμενη Αρχή Ελέγχου, ενώ για την ρευστότητα των κατασκευαστικών εταιριών επανέρχεται το «εργολαβικό αντάλλαγμα», το οποίο είχε καταργηθεί παλαιότερα.

Με το νομοσχέδιο δημιουργείται και ανεξάρτητη Αρχή Ελέγχου Μελετών και Έργων, η οποία θα έχει ελεγκτικά καθήκοντα και αρμοδιότητες για τις μελέτες και τα δημόσια έργα.
«Τα παραθυράκια» Το σχέδιο νόμου προβλέπει, ότι με απόφαση του υπουργού Υποδομών, θα μπορούν να αποσπώνται από και προς τους εποπτευόμενους φορείς του ΥΠΟΜΕΔΙ εργαζόμενοι, χωρίς, όμως, διαφοροποιήσεις στον μισθό τους. Η διάρκεια απόσπασης «ή προσωρινής διάθεσης» θα είναι τριετής και μπορεί να παραταθεί για άλλες δύο φορές ισόχρονα.
Επίσης, προβλέπονται κατά παρέκκλιση πολεοδομικές διευκολύνσεις στα έργα όλων των συγκοινωνιακών φορέων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με στόχο την δημιουργία σταθμών μετεπιβίβασης και χώρων στάθμευσης, η κατασκευή και εκμετάλλευση «ή συνεκμετάλλευση», των οποίων θα καθορίζεται με απόφαση του υπουργού Υποδομών.
Ακόμη, το νομοσχέδιο δίνει πολεοδομική «αβάντα» στην ΕΡΓΟΣΕ, καθώς θα εκτελεί έργα «κατά παρέκκλιση των υφιστάμενων σχετικών διαδικαστικών και ουσιαστικών διατάξεων», ενώ προσφέρει τη νομιμοποίηση των εγκαταστάσεων και των σταθμών διοδίων, κέντρων διοίκησης αυτοκινητοδρόμων και σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, οι μελέτες των οποίων εγκρίθηκαν πριν από την έναρξη ισχύος του νόμου του 1995 για τη μεταφορά συντελεστή δόμησης.
Επιπροσθέτως, αναφορικά με έργα που άπτονται της εθνικής ασφάλειας, το σχέδιο νόμου λέει ότι η σχετική σύμβαση θα μπορεί να χαρακτηρίζεται ως απόρρητη με απόφαση πρωθυπουργού.NEA

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...