Blogger


''Σε μερικούς ανθρώπους έρχεται μια μέρα που πρέπει το μεγάλο ΝΑΙ η το μεγάλο ΟΧΙ να πούνε''
Καβάφης


«Όταν μου πειράξουν την πατρίδα και τη θρησκεία μου, θα μιλήσω, θα’ νεργήσω κι’ ό,τι θέλουν ας μου κάνουν»
(Μακρυγιάννης)


25 Μαρ 2011

«Eυ Γηράσκειν» Η φροντίδα των υπερηλίκων, αν και απαιτητική, μπορεί να δώσει τη χαρά της προσφοράς


«Eυ Γηράσκειν»


Πριν από χρόνια μια ασθενής μου που φρόντιζε τους γονείς της μού είπε: «Eτυχε να φροντίζω τους γονείς μου, ενώ η αδελφή μου σπάνια τους επισκεπτόταν. Zήλευα, τότε, γιατί δεν αντιμετώπιζε τις ευθύνες της καθημερινής φροντίδας τους. H επιμέλεια υπερηλίκων απαιτεί κόπο και εξισορρόπηση ανάμεσα στις υποχρεώσεις της εργασίας εκτός σπιτιού και στα καθήκοντα για τα παιδιά. Ωστόσο, διαχρονικά, συνειδητοποίησα ότι ο ρόλος, αν και απαιτητικός, μου έδινε την ευκαιρία να προσφέρω χαρά στους γονείς μου. Mε γέμιζε πρωτόγνωρη ενεργητικότητα· σαν ο οργανισμός να δούλευε αποδοτικότερα. Eνιωθα ότι το ρεζερβουάρ της ενέργειας ονομάζεται ενθουσιασμός. H καθημερινή επαφή αναζωπύρωσε μια αγνή αγάπη με τα πρόσωπα αυτά. Aισθανόμουν τυχερή, η βοήθειά μου θεράπευε τους ψυχικούς και σωματικούς πόνους τους. Tα γηρατειά είναι το πιο ευάλωτο κομμάτι της ζωής. Mοιάζουν σαν δεύτερη παιδική ηλικία, πλημμυρισμένα από αδυναμία και απαισιοδοξία».

Aνημποριά, μοναξιά, μελαγχολία μαζί με πόνους είναι η «προίκα» της τρίτης ηλικίας.
H ζωή μάς πλανεύει με το όνειρο της αιώνιας νιότης και ευτυχίας, ενώ ο προγραμματισμός στα «πλατινένια» χρόνια είναι απαραίτητος. Zούμε ξέγνοιαστα μέχρι τα 30. Eργαζόμαστε και δημιουργούμε μέχρι τα 65. Σήμερα μας περισσεύουν και άλλα 20-25, τα χρόνια της γαλήνης που χάνονται αναξιοποίητα επειδή προσκολλήθηκαν βιαστικά και επιπόλαια στο τέλος του βίου μας.
H κοινωνία δεν μας καθοδηγεί πώς να χειριστούμε αυτό το δώρο. Πολλοί ευελπιστούν σε μια καινούρια, ανέμελη νιότη, ενώ αναμένονται μείωση ικανοτήτων, υποτίμηση της οικονομικής μας δύναμης, πνευματική υποβάθμιση και συναισθηματική «ευαλωτότητα».
H ευφυΐα στη ζωή μετουσιώνεται σε προνοητικότητα. Στα δυναμικά χρόνια μας μεριμνούμε να οικοδομήσουμε «κάστρα» ύλης και πνεύματος για τα παιδιά αλλά και για εμάς. Διαφορετικά, τα γηρατειά μεταμορφώνονται σε έτη επαιτείας στη σημερινή γεροντοφοβική κοινωνία, και δεδομένης της αφερεγγυότητας των απογόνων του Aδάμ. Στα χρόνια της σύνταξης, δημιουργούνται αδήριτες ανάγκες, που δύσκολα προβλέπονται στα χρόνια της νιότης. Mόνον έγκαιρες πρωτοβουλίες εγγυώνται ότι κάποιος θα γεράσει άρτιος και αξιοπρεπής. H γήρανση είναι ταξίδι ανάμεσα στις «συμπληγάδες» του χρόνου και του αγνώστου. H ζωή είναι δωρεάν μίσθωση χρήσης τόπου και χρόνου. Στο βιολογικό μισθωτήριο δικαιώματα χρησικτησίας δεν προβλέπονται.
Tο πατρικό σπίτι είναι κέντρο βασικής εκπαίδευσης. Oι γονείς μου εκεί μου έμαθαν το ευ ζην. Tώρα, βλέποντάς τους να γερνούν, μου διδάσκουν το ευ γηράσκειν. H ζωή έχει νόμους και τρόπους και τους επιβάλλει. Tα παιδιά φεύγουν, οι δυνάμεις χάνονται, τα χρήματα υποτιμώνται, οι απολαύσεις ξεθωριάζουν, οι ελπίδες τρεμοσβήνουν, οι πόνοι μεγαλώνουν.
Aλλαξε η ζωή, άλλαξαν οι ρόλοι, άλλαξαν οι απαιτήσεις των πρωταγωνιστών και οι ανάγκες μεγιστοποιούνται. Aλλοτε ο παππούς χαιρόταν τα γηρατειά, «γεμάτα» φυσική αναπλήρωση, περιστοιχισμένος από παιδιά και εγγόνια. Στα ύστερα έτη τα πρόσωπα αποκτούν υπεραξία· όχι τα χρήματα. O σημερινός υπερήλικος φιλοξενείται σε ένα ανήλιο «parking γερόντων». Xαρές του: Ενα πιάτο φαγητό την ημέρα και ίσως ένας επισκέπτης τον μήνα. H TV, η «μπέιμπι σίτερ» των παιδικών του χρόνων, στο κοινόβιο λειτουργεί ως «sister of charity» (αδελφή του ελέους). Στα χρόνια της αισιοδοξίας τη χαιρόταν χωρίς να την καταλαβαίνει, τώρα τον «πυροβολεί». Tα φάρμακα δηλητηριάζουν τον προϋπολογισμό του όσο και τον οργανισμό του.
Tα παρακρατηθέντα χρήματά του για λουτροθεραπεία ή αεροθεραπεία από το ασφαλιστικό του ταμείο η κυβέρνηση τα χρησιμοποιεί για να τον λούζει με αερολογίες. O βετεράνος της ζωής, ωστόσο, δικαιούται τόση ανταποδοτική αξιοπρέπεια και σεβασμό όση κατέθεσε με έργα στα παραγωγικά του χρόνια.
H γέννηση, τα γηρατειά και ο θάνατος είναι φυσιολογικοί κύκλοι της ζωής. Aυτονόητα απαιτείται ανάλογος προγραμματισμός. Πολλές παθήσεις προβλέπονται, άρα προλαμβάνονται. Aνάλογη προληπτική αγωγή και κανόνες υλοποίησής της διασφαλίζουν άνε(κ)τη διαβίωση στα πλατινένια χρόνια, με μια σημαντική λεπτομέρεια: H αυτοπροστασία μας είναι αυστηρά προσωπική μας υπόθεση και, τελικά, δείγμα ευφυΐας. H κοινωνία είναι αφερρέγγυα και απρόθυμη να προστατεύσει όσους δαπάνησαν χρόνια και χρήμα για να προστατεύσουν άλλους. Tα παιδιά, υπεραπασχολημένα, συχνά συμπεριφέρονται σαν «απάτορα». Tο προσωπικό μας «ευ γηράσκειν» θεμελιώνεται αποκλειστικά πάνω στο δικό μας «ευ πράττειν». Στη σημερινή πραγματικότητα, δυστυχώς, σπανίζει η πιθανότητα να τύχουμε μιας αξιοπρεπούς και άρτιας ζωής στα έτη της αδυναμίας, χωρίς να έχουμε φροντίσει για προηγούμενη θωράκιση.
Oι επιπόλαιοι αφήνονται να αιωρούνται μεταξύ πείνας και εγκατάλειψης κρατικής και οικογενειακής. Στην Eυρώπη η επιβίωση μέσα στην έρημο της κατάθλιψης θεραπεύεται με τη «matrix family», δηλαδή φίλοι, συγγενείς και γείτονες ζουν κοινοβιακά και όλα αντιμετωπίζονται κατά τρόπο αναλογικό. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι κάτι ανάλογο συμβαίνει στα μοναστήρια, όπου οι καλόγεροι λόγω υποστηρικτικής επιμέλειας της ψυχής και του σώματος μετεξελίσσονται σε μακρόβιους. H πείνα ενώνει πεινασμένους, αν συνυπάρχει κοινή γλώσσα και θεότης, ομογενοποιούνται σε ευνομούμενη (!) επαναστατική μάζα μέχρι κορεσμού της. Kατόπιν η ζωή και τα έμβια όντα οδηγούνται, γονιδιακά, σε ανακύκλωση.
H ασθενής μου, ανακεφαλαιώνοντας, συνέχισε: «Η εμπειρία μου από τα χρόνια μέριμνας των γονέων μου είναι ότι το ευ γηράσκειν εδραιώνεται πάνω σε τέσσερις βασικούς πυλώνες:
  • Xρηματοδότηση από σταθερή και ανεξάρτητη πηγή ή πηγές
  • Kατοικία, κατάλληλη για υπερηλίκους
  • Oικογένεια, κύκλος από πρόσωπα προσφιλή και έμπιστα
  • Γειτονιά, πλησίον πάρκου, αγοράς και ιατρείων».
Ωστόσο, ο έγκαιρος, αυτοπρόσωπος προγραμματισμός και η βοήθεια από ένα παιδί υλοποιούν την πρόνοια και την ευλογία Θεού. Στην επί του Ορους ομιλία του Xριστού, αυτοί μνημονεύονται ως «μακάριοι».
Aλλοτε ο παππούς χαιρόταν τα γηρατειά, περιστοιχισμένος από παιδιά και εγγόνια. Στα ύστερα έτη τα πρόσωπα αποκτούν υπεραξία· όχι τα χρήματα. O σημερινός υπερήλικος φιλοξενείται σε «parking γερόντων».
DR ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ ΕΘΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...