Κόντρα στηνκυριαρχία των πολυεθνικών κολοσσών, ο παραγωγός της γκαζόζας Γεράνι και ιδιοκτήτης της οµώνυµης εταιρείας Σοφοκλής Αναγνωστάκης βγαίνει από τα όρια της τοπικής κρητικής αγοράς και προσπαθεί να οικοδοµήσει την εικόνα τηςεταιρείας του εκτός Ελλάδος, σεΗΠΑ και Καναδά. Παράλληλα κάνει τα πρώτα βήµατα στην Αυστραλία, ενώ παρά τη – µονοψήφια – κάµψη των πωλήσεων, διευρύνει µε την γκαζόζα light την ποικιλία των προϊόντων που παράγει.Με αυτό τοντρόπο επιχειρεί ναενισχύσει τις πωλήσεις εκτός Κρήτης, που αντιστοιχούν σήµερα στο 30% του ετήσιου τζίρου της εταιρείας.
«Η φήµη των προϊόντων µας είναι η περιουσία µας»,λέει ο κρητικός επιχειρηµατίας, ο οποίος µεγάλωσε µέσα στην οικογενειακή επιχείρηση που δηµιούργησε οσυνονόµατος παππούς του πριν από 83 χρόνια. Από µικρόπαιδί περνούσε τα καλοκαίρια ανάµεσα στα εµφιαλωτήρια του µπιράλ και της γκαζόζας. Αυτές τις αναµνήσεις πήρε µαζί του όταν έφυγε από την Κρήτη για την Αθήνα για να αποκτήσει πτυχίο Χηµικού, αλλά και αργότερα όταν πήγε στη Βρετανία γιανα συνεχίσει τις σπουδές του. Η Κρήτη και το Γεράνι τον στοίχειωναν. Επέστρεψε στη γενέτειρά του για να συνεχίσει την ιστορία πουξεκίνησε ο παππούς του το 1928στην πίσω αυλήενός καφενείου, όπου στεγαζόταν το εργαστήριό του.
ΕΙΔΟΣ ΠΟΛΥΤΕΛΕΙΑΣ. Τότε τα αναψυκτικά ήταν είδος πολυτελείας, µάλλον άγνωστο στους πολλούς και ο παππούςτου 40χρονου επιχειρηµατία επιχείρησε να τα κάνει µόδα στην Κρήτη. Ζαχαροπλάστης στο επάγγελµα µετανάστευσε στις ΗΠΑ το 1903 και βρέθηκεστο Σαν Φρανσίσκο την εποχή που η CocaCola κέρδιζε µαζικά τους αµερικανούς καταναλωτές. Οταν επέστρεψε στο χωριό Γεράνιτης επαρχίας Κυδωνίας σκέφτηκε να δώσει στους Χανιώτες κάτι διαφορετικό και το 1928, άρχισε να παράγει γκαζόζα.
«Στην πίσω αυλή του οικογενειακού καφενείου, µετο µπρίκι γέµιζε ένα ένα τα µπουκάλια χυµό µαζί µε νερό και ζάχαρηκαι µε µια χειροκίνητη αρχικά και ποδοκίνητη στη συνέχεια αντλία γέµιζε τη φιάλη µε ανθρακούχο νερό. Ετσι άρχισε να παράγει γκαζόζακαι να την πουλάει πρώτα στους πελάτες του καφενείου και αργότερα να τη διακινεί µε τον γάιδαρο στα γύρω χωριά», λέει ο εγγονός του. «Τότε θεωρούσαν την γκαζόζα κάτι σαν γιατρικό. Ετσι άρχισε σιγά σιγά να χτίζεται η φήµη της γκαζόζας Γεράνι». Η γερµανική κατοχή διέκοψετην παραγωγή καθώς το σπίτι του Σοφοκλή Αναγνωστάκη επιτάχθηκε και έγινε αρχηγείο της περιοχής. Αρχισε όµως αµέσως µετά.Ο παππούς Σοφοκλής µαζί µε τον 15χρονο γιο του τον Μανώλη, πατέρα του σηµερινού ιδιοκτήτη, άρχισαν ξανά από εκεί που σταµάτησαν. Λειτούργησε το καφενείο και άρχισε πάλι η παραγωγή γκαζόζας στοίδιο σηµείο όπως και παλιά, στο πίσω µέρος της αυλής µε τονγάιδαρο για τιςδιανοµές. «Η διανοµή γινόταν πολλές φορές τη νύχτα γιατί δενυπήρχαν αρκετά µπουκάλια για τααναψυκτικά. Ετσι, πολλές φορές αναγκαζόταν να περιµένει να καταναλωθούν αυτά που βρίσκονταν σε ένα σηµείο για να πάρει τα άδεια κιβώτια µε τα µπουκάλια και να µπορέσει να φτιάξει τα επόµενα», διηγείται ο κ. Αναγνωστάκης.
Ο ΓΑΪΔΑΡΟΣ ΕΓΙΝΕ ΣΟΥΣΤΑ. Αργότερα οι δουλειές µεγάλωσαν, ο γάιδαροςαντικαταστάθηκεαπό µια σούστακαι το 1955 η σούστα έγινε φορτηγό. Στα µέσα της δεκαετίας του1960 ο χώρος παραγωγής µεταφέρεται στον Αγίο Λουκά, στην άκρη της πόληςτων Χανίων, σε νέες ιδιόκτητες εγκαταστάσεις 245 τ.µ. Πλέον η αγοράτων προϊόντων Γεράνιεξαπλώνεται σεµεγάλο µέρος του νοµού.
Από τα µέσα της δεκαετίας του 1970 η Coca-Cola αρχίζει να κερδίζει έδαφος στηνελληνική αγορά καιτα προϊόντα των πολυεθνικών οµίλων διεισδύουν στα νοικοκυριά, ενώ τα τοπικά αναψυκτικά θεωρούνται ξεπερασµένα. Σεαυτό το ανταγωνιστικό περιβάλλον η εταιρεία Γεράνι κατορθώνει να αναπτυχθεί και το 1984 µεταφέρει τις εγκαταστάσεις της στην περιοχήΑγροκηπίου σε νέο εργοστάσιο 3.80
0 τ.µ. µε νέο µηχανολογικόεξοπλισµό. Το δίκτυοτης εταιρείας αναβαθµίζεται µέσωτου σφαιρικού προγράµµατος, το οποίο περιλαµβάνει τοποθέτηση ψυγείων, παροχή εκπτώσεων στους πελάτες, παραγωγή προϊόντων σεµεγαλύτερη ποικιλία. Σταδιακά τα είδη µε την ετικέτα Γεράνιδιασχίζουν τοΚρητικό Πέλαγος.Αποτέλεσµα;«Σήµερα το 70% της παραγωγής µας καταναλώνεται στην Κρήτη,το 25% στην Αττική, το 4% στη Θεσσαλονίκη και το 1% εξάγεται,» λέει ο κ. Αναγνωστάκης. «Πιστεύουµε µάλιστα ότι θα αυξήσουµε το ποσοστό των εξαγωγών».
ΔΕΝ ΑΦΗΝΕΙ ΤΑ ΧΑΝΙΑ. Η έξοδος σε ξένες αγορές είναι στρατηγική την οποία ακολουθούν αρκετές ελληνικές επιχειρήσεις προκειµένου να επιβιώσουν στην κρίση. Για τον κ. Αναγνωστάκη η επιπλέον ενίσχυση των πωλήσεων, οι οποίες πέρυσι ήταν γύρω στα 2 εκατ. ευρώ, εξαρτάται και από τον τουρισµό. «Φέτος οι προβλέψεις θέλουν την τουριστική κίνηση στο νησί να είναι αυξηµένη και αυτό είναι καλό για εµάς». Ετσι, πιστεύει ότι θα καλύψειτην περυσινή κάµψη 6%. Αλλωστε, η περαιτέρω ανάπτυξη της εταιρείας Γεράνι και η παραµονή σταΧανιά αποτελούν προτεραιότητα για τον επιχειρηµατία, ο οποίος είναι παίκτης του πινγκ πονγκ και παλαιός αθλητής του οµίλου αντισφαίρισης Χανίων και προσπαθεί να ξεκλέβει χρόνο τουλάχιστον τρεις φορές την εβδοµάδα για να πιάσει στα χέρια του τις ρακέτες του). Οπως υπογραµµίζει, δεν σκοπεύει ποτέ να αφήσει τα Χανιά ούτε το Γεράνι.
Οι πωλήσεις εκτός Κρήτης έχουν φτάσει να αντιστοιχούν στο 30% του ετήσιου τζίρου της εταιρείας NEA
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου