Οι περικοπές λόγω οικονομικής κρίσης δημιουργούν λειτουργική ασφυξία σε εκατοντάδες σχολικές μονάδες, οι οποίες οφείλουν τεράστια ποσά για φως, νερό, τηλέφωνο και πετρέλαιο θέρμανσης
Η οικονομική κρίση σαρώνει τα δημόσια σχολεία, με άμεση συνέπεια βασικές ανάγκες λειτουργίας τους να περάσουν στους «ώμους» των οικογενειών των μαθητών. Δεν έφταναν δηλαδή οι συγχωνεύσεις που πλήττουν μαθητές και
εκπαιδευτικούς, έρχεται τώρα και η έλλειψη κονδυλίων για τα λειτουργικά έξοδα των σχολείων, απειλώντας με κλείσιμο αρκετά απ' αυτά!
Εκατοντάδες διευθυντές σχολικών μονάδων στην Αττική βρίσκονται σε απόγνωση, γιατί δεν έχουν να πληρώσουν στοιχειώδη αγαθά όπως είναι το φως, το νερό και το τηλέφωνο. Το πετρέλαιο θέρμανσης, καθώς η συντριπτική πλειονότητα των σχολείων δεν έχει φυσικό αέριο, εξελίχθηκε σε είδος πολυτελείας. Δήμαρχοι έφτασαν στο σημείο να «ευλογούν» το χιονιά που ενέσκηψε και έκλεισαν τα σχολεία, όχι τόσο λόγω προβλημάτων από την κακοκαιρία αλλά λόγω έλλειψης πετρελαίου. Υπάρχουν ορισμένες περιπτώσεις δήμων όπου η κακοκαιρία λειτούργησε ως «άλλοθι» προκειμένου να μην ανοίξουν τα σχολεία που είχαν «στεγνώσει» από πετρέλαιο.
Στην Κρήτη, μαθητές και γονείς αποφάσισαν να εκμεταλλευτούν τις Αποκριές για να διοργανώσουν λαχειοφόρο αγορά. Τα έσοδα χρησιμοποιήθηκαν αποκλειστικά για την αγορά πετρελαίου!
Οι σχολικές επιτροπές, στην καλύτερη περίπτωση, έχουν εισπράξει φέτος μόλις το ένα τρίτο των πιστώσεων για λειτουργικές δαπάνες, ενώ την ίδια στιγμή χρωστάνε χιλιάδες ευρώ από προηγούμενα έτη. Υπάρχει μάλιστα μεγάλη πιθανότητα να μη δοθεί άλλο ποσό στα σχολεία αυτά.
Οπως λέει στην «Κ.Ε.» η εκπαιδευτικός της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Ντίνα Ρέππα, «είναι πολλά τα σχολεία που οφείλουν ακόμη και 10.000 ευρώ το κάθε ένα σε λογαριασμούς για τη ΔΕΗ, την ΕΥΔΑΠ και τον ΟΤΕ. Το πρώτο πράγμα που επιλέγουν οι διευθυντές των σχολείων να μην πληρώσουν είναι αυτές οι υπηρεσίες, καθώς έχουν πιεστικά έξοδα και ελάχιστα έσοδα, αφού έχουν περικοπεί οι πιστώσεις για τις λειτουργικές δαπάνες κατά 40%. Μάλιστα οι διευθυντές γίνονται δέκτες προφορικών ή γραπτών εντολών των δημάρχων που λένε "μην ξοδεύετε ούτε τα στοιχειώδη". Ιδίως για το πετρέλαιο είναι τέτοια η κατάσταση που οι εταιρείες δεν προμηθεύουν τους δήμους ακόμη και όταν πρόκειται για απευθείας ανάθεση, επειδή φοβούνται ότι δεν θα πάρουν ποτέ τα χρήματά τους».
Οι σχολικές επιτροπές πολλών σχολείων μπροστά στο πρωτοφανές αδιέξοδο έχουν σηκώσει ψηλά τα χέρια. Σε αρκετές μάλιστα περιπτώσεις είναι έτοιμες να μετακυλήσουν το οικονομικό βάρος στοιχειωδών λειτουργιών των σχολείων στους ώμους των γονέων.
Οι αιτίες των μεγάλων αυτών ελλείψεων, εκτός της περικοπής του 40% που έχει ήδη γίνει, είναι πολλές. Αρκετοί δήμοι έχουν εξαντλήσει τα κονδύλια για τις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων τους εδώ και μήνες. Είναι υπερχρεωμένοι και δεν μπορούν να ανταποκριθούν ούτε στις στοιχειώδεις υποχρεώσεις τους.
Υπάρχουν όμως και δήμοι οι οποίοι αυθαίρετα χρησιμοποίησαν κονδύλια που προορίζονταν για λειτουργικές δαπάνες σε άλλα έργα, παρά τις απαγορεύσεις των «κωδικών», που δεν επιτρέπουν διαφορετική χρήση ενός ποσού. Υπάρχουν επίσης, δήμοι που δεν έχουν δώσει ούτε την τρίτη δόση προς τα σχολεία, παρά το γεγονός ότι δόθηκε τον προηγούμενο μήνα από το υπουργείο Εσωτερικών το ποσό των 30 εκατομμυρίων ευρώ.
Και ενώ οι σχολικές επιτροπές σε εκατοντάδες σχολεία πένονται, κάποια άλλα σχολεία διάγουν βίον πολυτελείας. Συγκεκριμένα, σχολικές μονάδες που λειτουργούν κάτω από ειδικό καθεστώς ξοδεύουν αφειδώς. Υπάρχει σχολικό συγκρότημα που έχει τόσα έσοδα ώστε μπορεί και χρηματοδοτεί ακόμη και τις εκδρομές των μαθητών του, τις οποίες χαρακτηρίζει «μεταφορές» και δαπανά γι' αυτές 70.000 ευρώ. Για τη συντήρηση των εγκαταστάσεων του σχολείου δαπανήθηκαν σε ένα χρόνο πάνω από 170.000 ευρώ, ενώ για την αγορά γραφικής ύλης και υλικών καθαριότητας ξοδεύτηκαν 50.000 ευρώ. Στην κατηγορία «λοιπών δαπανών» το εν λόγω σχολείο καταχώρισε το ποσό των 130.000 ευρώ.
Τις αμέσως επόμενες ημέρες, πάντως, αναμένεται να εκδοθεί υπουργική απόφαση για αλλαγή του καθεστώτος των σχολικών επιτροπών, οι οποίες θα πάψουν να λειτουργούν με τη μορφή που έχουν μέχρι τώρα. Σήμερα μία ομάδα σχολείων (συστεγαζόμενα ή παραπλήσια) έχει επιτροπή που αποτελείται από εκπρόσωπο ή εκπροσώπους του δήμου, των εκπαιδευτικών, των γονέων, ακόμη και των μαθητών. Σε πολλά σχολεία οι επιτροπές έχουν βρει τρόπους να έχουν δικά τους έσοδα, είτε ενοικιάζοντας αίθουσες του σχολείου για εκδηλώσεις είτε από ενοικιάσεις κυλικείων. Το ύψος των κονδυλίων που παίρνουν από το κράτος σε τρεις δόσεις κάθε χρόνο είναι συνάρτηση του αριθμού των μαθητών, των αιθουσών και της παλαιότητας του κτιρίου.
Με την εφαρμογή του «Καλλικράτη», όμως, ανά 300.000 κατοίκους θα αναλογεί μία σχολική επιτροπή για τα δημοτικά και τα νηπιαγωγεία και μία δεύτερη για τα γυμνάσια και τα λύκεια. Ωστόσο, η εφαρμογή αυτού του μέτρου έπρεπε ήδη να έχει γίνει, καθώς η παράταση του παλαιού καθεστώτος ίσχυε μέχρι το Φεβρουάριο. Η σχετική υπουργική απόφαση δεν έχει ακόμη καταρτιστεί και τώρα υπάρχει πρόταση να ολοκληρωθεί η σχολική χρονιά με βάση το παλαιό καθεστώς, ώστε να καταφέρουν οι δήμοι να συγκροτήσουν τις ενιαίες αυτές σχολικές επιτροπές, που θα λειτουργήσουν από του χρόνου.ENET
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου